Myrvoll Stasjon – tegl i harmoni med naturen

Bricks: Tuohi Retro - Grafiitinmusta Retro - Elignia Betula - Linnaeus Quercus - Cienna - Pagus Grijszwart - Forum Cromo - Agora Grafietzwart | Myrvoll Stasjon, Norway

Myrvoll Stasjon har blitt et nytt nabolag med 150 rekkehus og 500 leiligheter, med kort vei til togstasjonen og eget torg. HRTB AS Arkitekter har vært med fra prosjektets start der fokuset har vært å både skjerme beboere fra trafikkstøy samt gi luftige lommer med plass til naturen og kultiverte uteområder. Med teglstein, levert av Wienerberger, har Myrvoll Stasjon fått bestandige og robuste fasader som samtidig skaper balanse med naturen. Alle leilighetene er Svanemerket.

HRTB AS Arkitekter fikk i oppdrag av byggherre JM å lage en reguleringsplan for hele byggeprosjektet, som ble delt opp i flere felt. Hvert felt har hatt ulike arkitekter.

- Vi fikk oppdraget med selve bebyggelsen, altså konseptet og plassering av husene. Videre regulerte vi og laget reguleringsplanen med illustrasjoner. I tillegg fikk vi oppdraget med å tegne et viktig element, en skjermvegg som skulle beskytte boligområdet mot trafikk og støy hvor kultur, natur og struktur veksler oppover langs bekken og dalføre, forteller arkitekt MNAL Ola Mowe, og fortsetter:

- Dette er forstadsbebyggelse, ikke by. Det representerer en harmonisk blanding av natur og boliger, og i denne sammenhengen er valget av tegl helt opplagt. Jeg mener at de litt mer åpne boligområdene har en unik kvalitet. Ved å velge tegl legger vi vekt på å bevare denne kvaliteten. Tegl tjener som et materiale som ikke bare gir bygninger en varig struktur, men som også harmoniserer med det omkringliggende landskapet.

"Grunnen til at vi velger Wienerberger skyldes det omfattende utvalget de tilbyr fra forskjellige teglverk, fra håndlagde tegl fra Belgia og Nederland, ekstrudert tegl fra Finland og Belgia, og bløtstrøkne tegl fra Danmark. Wienerberger utmerker seg også i konsulentaspektet hvor de er involvert i hele prosessen, med en solid ingeniørkompetanse. Showrommetderes er en opplevelse i seg selv."

Ola Mowe
Arkitekt MNAL, HRTB AS Arkitekter

Organisk utbygging med naturlige lommer

Som alle boligprosjekter i Norge er det strenge krav til arealutnyttelse for å redusere fotavtrykk, samtidig som det legges vekt på å skape god bokvalitet.

- Vår tilnærming bygger på knutepunktstrategien der vi vektlegger tett og effektiv utvikling rundt jernbanestasjoner. Høyde er ikke nødvendigvis det sentrale elementet; vi fokuserer på optimal arealutnyttelse for å følge statlige retningslinjer for bærekraftig bebyggelse. Målet er å unngå uhemmet ekspansjon og bevare naturen, samtidig som vi nøye balanserer utviklingens påvirkning, forteller Mowes kollega, arkitekt MNAL Anke Müller.

Mowe legger til:

- Dette er et forsiktig prosjekt, med en velutviklet bebyggelsesplan som demonstrerer at høyde ikke er ensbetydende med høy utnyttelse. Vi ønsker å skape et bærekraftig miljø uten å gå på bekostning av balanse. Vår tilnærming understreker betydningen av å designe gode uterom i stedet for å la parkeringsområder dominere. Det representerer en urban byggestil som prioriterer kvalitet over kvantitet. Støymuren skjermer for trafikken, samtidig som den både beskytter urørt natur og kultiverte uteområder som lekeplasser - en organisk utbygging med naturlige lommer. Selve støymuren har også et vekslende uttrykk med variert høyde for å gi et balansert uttrykk.

Plantegning og fotos: HRTB Arkitekter AS
Dronefotos: ZOVENFRA AS

Wienerbergertegl

Til Myrvoll Stasjon har Wienerberger levert flere typer teglstein til de ulike husene, både ekstrudert tegl som Tuohi Retro, Grafiitinmusta Retro, Elignia Betula og Elignina Quercus (prosjektstein), og håndbankede tegltyper som Cienna, Pagus Grijszwart, Forum Cromo (prosjektstein) og Agora Grafietzwart.

Ekstrudert tegl

Tuohi Retro

Tuohi Retro er en hvit ekstrudert teglstein med en naturlig levende struktur. Bjørketreets lyse stamme har vært inspirasjonen til denne teglsteinens myke, hvite farge. Mur opp Tuohi Retro med mørtel i en matchende hvit nyanse for et klart uttrykk.

Grafiitinmusta Retro

Er en svart ekstrudert teglstein med en naturlig levende struktur. Grafiitinmusta Retro er en teglstein med karakter som med sin svarte farge fremhever bygningens geometri. For et enda tydeligere monolittisk uttrykk mures Grafiitinmusta Retro opp med svart mørtel.

Elignia Betula

Elignia Betula har en svakt preget overflate og et fint fargespill av lyse rødtoner.

Linnaeus Quercus

- prosjektstein fra Belgia.

Håndbankede tegl

Cienna

Cienna har et rustikt, håndbanket uttrykk, i duse røde, gyldne og brune toner.

Pagus Grijszwart

Pagus Grijs Zwart er en rustikk tegl med spennende fargetoner i svart og grått.

Forum Cromo

- prosjektstein fra Belgia.

Agora Grafietzwart

Agora Grafietzwart er en håndbanket tegl med brunsvart fargetone.

Arkitektene fra HRTB AS forteller om et godt samarbeid med Wienerberger.

- Grunnen til at vi velger Wienerberger skyldes det omfattende utvalget de tilbyr fra forskjellige teglverk, fra håndlagde tegl fra Belgia og Nederland, ekstrudert tegl fra Finland og Belgia, og bløtstrøkne tegl fra Danmark. Wienerberger utmerker seg også i konsulentaspektet hvor de er involvert i hele prosessen, med en solid ingeniørkompetanse. Showrommet deres er en opplevelse i seg selv, forteller Mowe.

- Det er stor hjelp å se det store utvalget i showrommet, men det er også en stor hjelp å se ferdige byggeprosjekter og se hvordan det faktisk blir. Det har vært god hjelp å besøke referanseprosjekter, det er til stor hjelp i prosessen med å velge teglstein, utdyper Müller.

Tegl er det foretrukne materialet

Med Myrvoll Stasjon har området fått et referansepunkt i tegl.

- Tegl er det foretrukne materialet i slike prosjekter. Ved større boligplaner gir bruk av tegl en følelse av ro og verdighet. Det representerer et sted å bo, ikke bare et hus. I motsetning til å velge blant de stadig nye produktene som ofte viser tegn til forringelse etter få år, blir tegl bare bedre med tiden, og får en naturlig patina. Det er noe sympatisk med tegl, forteller Mowe.

Müller avslutter:

- For Hus 9 og 10 valgte vi en lys rød tegl som var spesielt viktig da vi planla å ha bygningene tett sammen. Det var essensielt å unngå for mye mørke i volumet for å bevare en behagelig atmosfære. Her, i nærheten av naturen, passer den røde teglen bra inn. Den innehar en jordnær kvalitet, som blir en integrert del av naturen, og vi ser oss fornøyde med prosjektet.

FAKTA Myrvoll Stasjon:

Prosjektets navn: Myrvoll Stasjon
Oppdragsgiver/Byggherre/Eier: JM
Arkitekter: HRTB AS Arkitekter
Entreprenør: Stø Entreprenør
Utførende murer: Mjøndalen Mur & Puss
Teglstein
Ekstrudert tegl:
Tuohi Retro
Grafiitinmusta Retro
Elignia Betula
Linnaeus Quercus (Projektstein)
Håndbankede tegl:
Cienna
Pagus Grijszwart
Forum Cromo (Projektstein)
Agora Grafietzwart
Oppført: Første salgstrinn bygg 9 og bygg 5: innflytting 2020, siste boliger planlagt ferdig juli 2026

Teglstein til nybygg?

Trenger du å sparre om teglstein som er utviklet spesielt til nybygg og andre prosjekter med spesielle krav til fargespill og estetikk?

Takstein til det neste byggeprosjektet ditt?

Her finner du hele sortimentet vårt av takstein med forskjellige farger og overflater.