Teglstein som hyllest til kornsiloens historie

Teglstein: Tuohi | Kornsiloen, Kristiansand

Foto: alanwilliamsphotography.com

Kunstsiloen i Kristiansand er et prestisjetungt prosjekt hvor prisbelønt industriell arkitektur skal omdannes til et moderne kunstmuseum. Arkitektene Arne Korsmo og Sverre Aasland tegnet den verneverdige kornsiloen i 1935. Dette var Kristiansands første funkisbygning og den ble raskt meget omtalt og et symbol for det moderne. Mestres Wåge Arquitectes har vært prosjektleder for arkitektgruppa bak omdannelsen fra industribygning til museum og Wienerberger har levert finske teglsteinen Tuohi til en deler av museet.

Allerede i 1939 fikk Kornsiloen den prestisjetunge Houens Fonds Pris for god arkitektur og ble regnet som et av de fremste eksempler i Norge på funksjonalistisk arkitektur. Det er arkitekt Magnus Wåge som er prosjektleder for arkitektgruppa bestående av tre kontor, Wåge Arquitectes, Bax Studio og Medoza Partida, som har vunnet oppgaven med det nye arkitekturdesignet gjennom en konkurranse. Juryen påpekte at designet oppnådde eleganse ved å utnytte siloens kvaliteter med iboende romlige og skulpturelle opplevelser, noe som gir museet en unik og sterk karakter. Wåge forteller om visjonen for arkitekturen:

- Den arkitektoniske visjonen var å beholde siloen i anlegget og at selve siloen skulle bli en sentral skulptur som skulle speile bygningens historie. Siloen har en fantastisk romlighet og vi ville ha den som en sentral foaje til museet. Samtidig var vi opptatt av at det på utsiden skulle beholde så mye av det originale uttrykket, altså beholde den arkitektoniske grammatikken fra Korsmo og Aasland. Det har vært et veldig spennende prosjekt hvor vi jobbet med å bevare en industrihistorisk bygning og samtidig tenkt videre utvikling.

"Til Kunstsiloen er det to sidebygg hvor det ene er kledd i aluminium og det andre i tegl. Grunnen til at vi valgte tegl på den ene bygningen var fordi Korsmo og Aasland hadde det i sitt design. Både tegl og aluminium har dype spor i norsk industrihistorie og det ville vi bruke i vårt design."

Magnus Wåge
Arkitekt og prosjektleder

Kulturtrekløver med respekt for den industrielle historie

Det er en balanse når man både skal ivareta den kulturelle- og industrihistoriske verdien siloen allerede har – og samtidig utvikle den til et moderne museum. Bygningen trengte å bli renovert og muligheten for å lage et samlingspunkt for kultur og samtidig utvikle byrom til Kristiansand har vært en stor faktor i designet til arkitektgruppa.

- Vi har vært opptatt av variasjon av gater og plasser rundt bygningene, og Kunstssiloen er designet for å skape et byrom med karakter. Bygningen ligger i et område med mye vind og vær som vi har tenkt inn i vinklingen av bygningene samt hvor vi plasserer inngangspartiene. Kunstsiloen ligger i et kulturkvartal med selve teater- og konserthuset til Kristiansand, Kilden, kulturskolen Knuden, og så nå kunstmuseet Kunstsiloen. Til sammen blir disse tre kulturbygningene selve kjernen, et trekløver i en kulturkraft for byen, forteller Wåge. Han fortsetter:

- Da dette er et offentlig bygg har vi som prinsipp valgt å plassere flere innganger strategisk, slik at besøkende kan utforske byggene fra ulike perspektiver. Dette skaper en dynamisk atmosfære og sikrer at hele bygningen fungerer som et åpent byrom. Et rom som oppfordrer folk til å bruke det, i stedet for å være en lukket konstruksjon.

Finsk tegl til Sørlandet

Wienerberger har levert tegl til et av tilbyggene for Kunstsiloen. Det er teglsteinen Tuohi i formatet MRT75 som har blitt valgt som fasadetegl. Teglsteinen skal ha en tynn slemmemørtel utenpå.

Touhi er en hvit ekstrudert teglstein med inspirasjon fra bjørketreets lyse stamme. Den har en glatt overflate og gir derfor et rent og moderne uttrykk som passer svært godt i nordisk design. Teglstein var et viktig materialvalg for arkitektgruppa, forteller Wåge.

- Vi har vært veldig opptatt av å bevare det industrielle historiske uttrykket til den originale bygningen. Til Kunstsiloen er det to sidebygg hvor det ene er kledd i aluminium og det andre i tegl. Grunnen til at vi valgte tegl på den ene bygningen var fordi Korsmo og Aasland hadde det i sitt design. Både tegl og aluminium har dype spor i norsk industrihistorie og det ville vi bruke i vårt design. Wåge utdyper:

- Teglkledningen kom som en hyllest til bygningens historie. Da bygningen ikke har samme funksjon som originalt har vi jo endret noe som for eksempel å inkorporere glass. Selve teglsteinene er også litt annerledes da vi søkte etter et bestemt format som skulle være litt lenger enn en standard teglstein. Det var FS Mur, vår underleverandør, som foreslo Wienerbergers teglsteiner og de hadde de helt riktige formater.

Utfordringer med etasjehøyder og godt samarbeid

Selve siloen er i betong og er rehabilitert. For tilbyggene har det vært utfordringer med etasjehøydene og konstruksjonsplanene har måttet tilpasses underveis.

- Knyttet til telg så hadde vi veldig høy etasjehøyde og her måtte vi jobbe bevisst da etasjehøyden ikke var standard. Det ble et kraftigere avstivningssystem enn beregnet. Dette var både på grunn av høyden og på grunn av vær og vind-sikkerhet.

Wåge ser derimot ikke negativt på dette da det er en naturlig del av et prosjekt i denne skalaen. Han forteller entusiastisk videre:

- Det er klart at når man jobber med å omdanne en industribygning til et kunstmuseum med hundreårsperspektiv innebærer det jo en hel del tilpasninger. Vi mener at det er ekstremt viktig å beholde noe av det opprinnelige arkitekturen, i hvert fall ha et avklart forhold til det opprinnelige designet. Dette har vært utfordrende, men aller mest spennende å jobbe med! Det har vært en god prosess med byggherre og entreprenør og dette er nøkkelen for at ting skal gå bra!

Kunstsiloen skal romme alt fra kunstutstillingene og arrangementer, bar, kafe og butikk samt et selskapslokale i toppetasjen som har utsikt over Kristiansand sentrum.

Kunstsiloen skal etter planen åpne i 2024.

Brick: Tuohi | Kornsiloen, Kristiansand

FAKTA Kunstsiloen i Kristiansand:

Prosjektets navn: Kunstsiloen
Arkitekt: Mestres Wåge Arquitectes / BAX / Mendoza Partida
Hovedentreprenør: Backe Sør AS (Kruse Smith Entreprenør AS)
Teglstein: Tuohi
Oppført: Kunstsiloen skal etter planen åpne i 2024

Ta et dypdykk i vårt sortiment av teglstein

Wienerberger tilbyr en lang rekke teglstein med varierende overflatestrukturer og mange farger.